Terugblik op een jaar van Geloven in Moerwijk

Terugblik op een jaar van Geloven in Moerwijk

Terugblik op een jaar van Geloven in Moerwijk
2019 is begonnen: goede voornemens en mooie dromen van wat het nieuwe jaar zou kunnen brengen. Die goede voornemens en mooie dromen beginnen in december vaak al te borrelen. Als we terug kijken op het afgelopen jaar, komen nieuwe ideeën tevoorschijn.


Tijdens ons pioniersontbijt in december hebben we met het pioniersteam gekeken naar wat 2018 ons allemaal heeft gebracht. Er zijn verdrietige dingen gebeurd, maar we hebben ook mooie dingen meegemaakt. We hebben bij het ontbijt vooral stilgestaan bij de zegeningen die we ervaren bij Geloven in Moerwijk. En dan zou je denken: zoveel mensen, zoveel meningen, maar dat gezegde ging in dit geval niet op. We weten ons gezien door God en door mensen om ons heen.

Wij voelen ons gezegend door samen te mogen geloven en dit samen te kunnen te vieren. Het is bijzonder om te ervaren dat mensen uit de buurt zich welkom voelen op de pizza-avonden waar we gezellig met elkaar bakken en eten. We worden blij van het contact, de verbondenheid en de openheid bij de LED-groepen. Het is mooi om te zien dat de Marcustuin niet alleen eten opbrengt, maar ook veel contacten.

We voelen ons gezegend dat we van onze overvloed kunnen delen: eten delen, concrete hulp geven en Gods genade laten zien.

Wonderlijk is het om te merken dat mensen Gods liefde ervaren. Mensen worden nieuwsgierig wie God nou eigenlijk is. Kortom: we voelen ons gezegend.


We hopen dat we in 2019 weer kunnen zeggen: God ziet ons, God ziet de bewoners van Moerwijk en daardoor kunnen wij de mensen om ons heen liefhebben. Wij wensen u ook een mooi 2019 toe, waarin u zich geliefd weet door God.

Alle Goeds!

Het team van Geloven in Moerwijk

Meer weten over Geloven in Moerwijk? Lees hieronder een reportage van Nieuwsuur 

Niks zondagse dienst: in de ‘huis-tuin-en-keukenkerk’ eet je gewoon pizza

Ze komen niet bijeen in de kerk, maar in de tuin erachter. Niet om te bidden of te zingen, maar om pizza’s te bakken met de buurtgenoten. Dit is de groep Geloven in Moerwijk en hun ‘huis-tuin-en-keukenkerk’, een van de 150 ‘pioniersplekken’ van de Protestantse Kerk Nederland. “Het is eigenlijk de basis van hoe het ooit begonnen is”, zegt vrijwilliger Neo terwijl hij een pizza in stukken snijdt en uitdeelt. “Samen eten, het leven delen. Met elkaar praten over wat er in je leven speelt.” Het aantal mensen dat naar de kerk gaat krimpt sterk, blijkt uit vandaag gepubliceerd onderzoek. Volgens Kim Putters, directeur van het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP), kunnen we spreken van een “massale kerkverlating”. Een zorgelijke ontwikkeling, want kerken spelen een maatschappelijke rol, zegt hij tegen Nieuwsuur. Tegelijkertijd wordt overal in Nederland geëxperimenteerd met nieuwe vormen van naar de kerk gaan, zoals in Moerwijk in Den Haag. De kerk organiseert verschillende activiteiten voor de hele buurt. De salami voor de pizza is halal. Iedereen is welkom, samenzijn staat centraal. Lees verder>>  

Niks zondagse dienst: in de ‘huis-tuin-en-keukenkerk’ eet je gewoon pizza

Niks zondagse dienst: in de ‘huis-tuin-en-keukenkerk’ eet je gewoon pizza

Item over de Pionierskerk in Den Haag Geloven in Moerwijk op NOS.nl en in Nieuwsuur
Ze komen niet bijeen in de kerk, maar in de tuin erachter. Niet om te bidden of te zingen, maar om pizza’s te bakken met de buurtgenoten. Dit is de groep Geloven in Moerwijk en hun ‘huis-tuin-en-keukenkerk’, een van de 150 ‘pioniersplekken’ van de Protestantse Kerk Nederland.

“Het is eigenlijk de basis van hoe het ooit begonnen is”, zegt vrijwilliger Neo terwijl hij een pizza in stukken snijdt en uitdeelt. “Samen eten, het leven delen. Met elkaar praten over wat er in je leven speelt.”

Het aantal mensen dat naar de kerk gaat krimpt sterk, blijkt uit vandaag gepubliceerd onderzoek. Volgens Kim Putters, directeur van het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP), kunnen we spreken van een “massale kerkverlating”. Een zorgelijke ontwikkeling, want kerken spelen een maatschappelijke rol, zegt hij tegen Nieuwsuur.

Tegelijkertijd wordt overal in Nederland geëxperimenteerd met nieuwe vormen van naar de kerk gaan, zoals in Moerwijk in Den Haag. De kerk organiseert verschillende activiteiten voor de hele buurt. De salami voor de pizza is halal. Iedereen is welkom, samenzijn staat centraal.

Tijd en aandacht
Ook in Amersfoort wordt geëxperimenteerd. In Hart van Vathorst zitten een kerk, twee zorginstellingen, een kindercentrum en een restaurant samen onder één dak. Bewoners van het complex helpen mee met de bediening in het restaurant en worden daarbij begeleid door mensen van de kerk.

In het complex wordt op zondag een kerkdienst gehouden, maar er zijn bijvoorbeeld ook activiteiten voor mensen met het syndroom van down en met niet-aangeboren hersenletsel. Ook is er aandacht voor alzheimerpatiënten: er zijn er vier groepen psychogeriatrie. Eten en werken kan in het restaurant, de ontmoetingsplek.

Bij de dagbesteding voor hersenletselpatiënten zit bewoner Alex Boessenkool. Hij is blij met de hulp. “De overheid heeft het destijds in Nederland voor zijn rekening genomen toen de aardgasbaten tegen de hemel gingen, toen was er geld zat. Nu merk je dat de overheid zich terugtrekt. Waarschijnlijk zullen de kerken nu moeten instappen.”

Daarnaast doet de kerk dingen die de overheid niet kan, volgens Boessekool: “Tijd geven. Tijd en aandacht.”

IEDEREEN GELOOFT WEL ERGENS IN

Predikant Bettelies Westerbeek

Predikant Bettelies Westerbeek van ‘Geloven in Moerwijk’ is niet somber over de cijfers over de ontkerkelijking. “Ontkerkelijking is natuurlijk ook een bepaalde manier van kijken naar wat er gebeurt. Als ik mensen hier in de buurt spreek, merk ik dat iedereen wel érgens in gelooft.”

Dat mensen niet op zondag naar de kerk gaan, zegt niet veel over hun geloof, vindt zij. “En als ik zie hoe fijn mensen het vinden om mee te doen met de dingen die wij organiseren en hoeveel behoefte daaraan is, dan ben ik daar niet somber over. Ons geloof heeft toekomst.”

Bekijk het Nieuwsuur-item over oa Geloven in Moerwijk hieronder 

Over Geloven in Moerwijk
De pioniersplek Geloven in Moerwijk is een jonge huis-tuin-en-keuken kerk in een wijk waar van alles gebeurt; Moerwijk! Wij willen als pioniersplek kerk-zijn op een creatieve en praktische manier die past bij onze buurt en buren. Met elkaar willen we een positieve bijdrage leveren aan de plek waar we wonen.


Dit doen we onder andere door onze BuurttuinenSamen vieringen, LED-avondenPizza-avonden, door ons vrijwilligerswerk bij de Voedselbankde Kinderwinkelhet TienerrestaurantBij Betje of Team Heeswijk en door op zo’n manier ons leven en geloof te delen, dat mensen uit verschillende culturen zich bij ons thuis voelen.

Steun ons werk als ‘kerk’

Artikel over Pionieren in Kerk in Den Haag

Pionieren: niet gewoon maar wat uitproberen
Door 
Geloven in Moerwijk Pionieren-in-Den-Haag-PKN-Pioniersplekken-Den-Haag-Geloven-in-Moerwijk-Leven-in-Laak-Marcustuin-Moerwijk-Den-Haag- Artikel over Pionieren in Kerk in Den Haag

De grondvesten van de aloude kerkvormen schudden. Er zijn de laatste jaren veel nieuwe kerkplekken ontstaan. Hun aard ligt niet vast. Dat blijkt bijvoorbeeld aan de naam ‘pioniersplekken’. Die hebben per definitie een fluïde karakter.

Kliederkerken, pioniersplekken, monastieke initiatieven, leefgemeenschappen; binnen de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) zijn de afgelopen jaren veel nieuwe kerkvormen ontstaan. In het project ‘Mozaïek van kerkplekken’ onderzoekt de PKN de praktijk van bestaande en nieuwe plekken en de relatie tussen de twee. Er is gesproken met ruim honderd betrokkenen van nieuwe vormen van kerk-zijn. Eind mei verscheen het onderzoeksrapport: ‘Over speelruimte en spanning’.

Wrijving
Als winstpunten van de grotere diversiteit noemen deelnemers dat meer mensen hierdoor de waarde van het christelijk geloof ontdekken. Er worden een groep bereikt die niet snel naar een reguliere kerk zou gaan. Verder zorgen de plekken voor nieuwe (missionaire) inspiratie in de bestaande gemeenten. Maar er is ook wrijving. Al is de wil er wel, in de praktijk valt het niet altijd mee om een vorm te vinden voor de betrokkenheid tussen oud en nieuw. Soms spelen er gevoelens van concurrentie, bijvoorbeeld bij een blakende pioniersgemeenschap naast een slinkende kerkelijke gemeente. Ook sluiten de bestaande regels en kerkelijke organisatiestructuur niet goed aan bij nieuwe kerkvormen. Neem iets als lidmaatschap van zo’n plek; iets meer dan de helft van de deelnemers aan het onderzoek vindt dit niet noodzakelijk. En driekwart vindt het niet nodig dat bij elke nieuwe kerkvorm een predikant actief is. Wel wordt gehecht aan theologische kwaliteit en diepgang, bijvoorbeeld door supervisie door een predikant.
Een vraag die hier misschien nog aan voorafgaat, is wat een kerkplek tot kerkplek maakt. Of concreter: wat is het verschil tussen een pizza-avond van Geloven in Moerwijk en een open maaltijd in een buurthuis even verderop? Nico van Splunter, pioniersbegeleider vanuit de Haagse protestantse gemeente (PGG), heeft daar wel een antwoord op: ‘Het doel van alle pioniersplekken is christelijke gemeenschapsvorming. De vorm varieert en wordt bepaald door de doelgroep. Sommige zijn vooral spiritueel, andere zijn meer praktisch en diaconaal, maar de christelijke basis van de gemeenschap maakt het tot een kerkplek.’

Buurttuin
Terug naar het onderzoek, waarbij ook de Haagse pioniersplekken Geloven in Moerwijk en Leven in Laak betrokken waren. Bettelies Westerbeek pioniert sinds mei 2014 in Moerwijk, met een groeiende gemeenschap die geworteld is geraakt in de buurt. Wat vindt zij er kerkelijk aan? ‘Bezoekers worden hier in ontmoeting gebracht met God en met elkaar. We zijn een huis- tuin- en keukenkerk; kerk-zijn speelt zich af in het dagelijks leven. We ontmoeten elkaar in de buurttuin, we eten vaak met elkaar, we hebben maandelijks een viering en er zijn leefgroepen waar mensen met elkaar optrekken, voor elkaar zorgen en waar geloof ter sprake komt. Kerk-zijn komt in al die dingen tot uitdrukking.’ Ze herkent de spanning tussen bestaand en nieuw waarover in het onderzoek geschreven wordt. ‘We willen graag samenwerken en elkaar inspireren. Maar je merkt dat het toch moeilijk is, omdat structuren botsen. De organisatiegraad van de bestaande PKN-kerken is vrij hoog en dat matcht niet goed met het fluïde karakter van pioniersplekken.’

Ook Petra de Nooy, pionier bij Leven in Laak, heeft deze ervaring. ‘Ik ben me er van bewust dat we als kerk in een lange traditie staan en vaak grijp ik daar ook op terug, maar dan op nieuwe manieren die bij de context aansluiten, stelt ze. ‘Wat er groeit is niet zomaar in te passen in de structuur van commissies, colleges en kerkeraden. Ons interculturele publiek kent deze cultuur ook niet.’ Wat er bij Leven in Laak gebeurt, vindt ze echter wel degelijk ‘van de kerk’: samen het leven delen, Jezus volgen en omkijken naar elkaar en naar de buurt. Leven in Laak heeft activiteiten als ‘bijbeldates’ (verkenning van bijbelverhalen met beeld en muziek), de ‘doe-kerk’ (hulp aan wijkbewoners), ‘multi-culinair koken’ (eten wat je meeneemt) en vieringen. Hoe denkt De Nooy over de relatie tussen bestaande en nieuwe kerkplekken? ‘Ik hoop dat het mogelijk wordt elkaar te ontmoeten en te versterken, zodat we samen de geleerde lessen en nieuwe vormen van kerk-zijn kunnen ontdekken.’

Binnenkort verschijnt er een rapport naar aanleiding van het onderzoek ‘Mozaïek van kerkplekken’. De komende maanden wordt dat in de synode en in gemeentes besproken.
Info: protestantsekerk.nl/kerkplekken.

Irna van der Wekke
Op de foto: pionieren met ‘Geloven in Moerwijk’ in de Marcustuin. Foto: Neo de Bono

Den Haag Zuidwest (en Moerwijk in het bijzonder) snakt naar aandacht. En een paar miljoen euro

Den Haag Zuidwest (en Moerwijk in het bijzonder) snakt naar aandacht. En een paar miljoen euro
Mooi interview met Stadsdeel Wethouder Richard de Mos en Stadsdeeldirecteur René Baron door  in de Volkskrant

Met tevens aan het woord een aantal Moerwijkers waaronder onze buurtpastor en pionier Bettelies Westerbeek.

Geloven in Moerwijk Richard-de-Mos-René-Baron-Moerwijk-Den-Haag-Zuid-West-aandacht-en-geld-artikel-Volkrant-Geloven-in-Moerwijk-Bettelies-Westerbeek-Marcuskerk-Marcustuin-Moerwijk-Den-Haag Den Haag Zuidwest (en Moerwijk in het bijzonder) snakt naar aandacht. En een paar miljoen euro

Den Haag Zuidwest, vier wijken met zeventigduizend inwoners, heeft dringend aandacht én geld nodig. Anders dreigt een ‘sociologische ramp’, is de noodkreet.
Moerwijk houdt intussen de moed erin met een moestuin bij de kerk.

Méér feestjes, dat kan helpen om Moerwijk uit de neerwaartse spiraal te trekken van armoede, schulden, criminaliteit en wat al niet meer. ‘Samen eten haalt eenzame ouderen uit hun isolement en brengt buren bij elkaar die soms een beetje bang voor elkaar zijn’, zegt Ingrid Wiashi, bewoner van de Haagse wijk aan het Zuiderpark. ‘Maar ja’, vult Mayura Thawornpradit aan, ‘ik schaam me dat we ze dan moeten vragen om iets te eten mee te nemen, terwijl ze zelf al niks hebben. Maar wél net een euro te veel om welkom te zijn bij de Voedselbank.’

In de moestuin achter de Marcuskerk praat een clubje vrijwilligers met wethouder Richard de Mos over Den Haag Zuidwest: Moerwijk, Vrederust, Morgenstond en Bouwlust. De namen van deze naoorlogse wijken stralen vooruitgangsgeloof en volksverheffing uit. De beroemde architect en stadsplanner Willem Dudok was er royaal met bomen en sloten. Het is nog steeds een groene stadsoase.

De problemen in Zuidwest, met zeventigduizend zielen even groot als Gouda of Almelo, zitten vooral ‘achter de voordeur’ van de portiekwoningen: armoede, schulden, radicalisering, werkloosheid, taalachterstanden, slechte gezondheid, kansarme jongeren die opgroeien in een sociaal zwakke omgeving. De mensen moeten ‘in hun kracht worden gezet’, zoals dat in hulpverlenerstaal heet. Qua intensiteit zijn de problemen hier volgens de gemeente groter dan in Rotterdam Zuid, waar al jaren een ambitieus ‘nationaal programma’ loopt voor wonen, werk en onderwijs.

Katalysator
Het Haagse college van B en W (Groep De Mos, VVD, D66 en GroenLinks) hoopt dan ook vurig op geld van het Rijk voor Zuidwest; 18 miljoen euro is er gevraagd uit het budget voor Regio Deals, bedoeld als katalysator voor economische ontwikkeling. ‘Zuidwest heeft potentie, maar veel bewoners zijn teleurgesteld’, zegt Richard de Mos tijdens een fietstochtje door Moerwijk. ‘Ze hebben al zo vaak beloftes gehoord van de gemeente of de woningcorporatie die niet zijn nagekomen.’

Zo zou Vestia verpauperde sociale huurwoningen opknappen, maar dat gebeurde niet door financiële problemen. De Mos: ‘Alle ogen zijn steeds maar gericht op het Laakkwartier en de Schilderswijk, maar dit gebied verdient ook onze zorg en aandacht.’

Tot nu toe gaat het met kleine stapjes. Zo was de omheinde moestuin achter de Marcuskerk een jaar of vier geleden nog een verwaarloosd gemeentelijk plantsoen. ‘Zeg maar gerust een gribusbende’, zegt buurtpastor Bettelies Westerbeek. Als ‘kerkpionier’ is ze aanjager van het project Geloven in Moerwijk. ‘Nu is dit een veilige ontmoetingsplaats. De vrijwilligers die in deze wijk het verschil maken, zijn zeer gedreven, maar ze branden snel op. Er wordt te veel van ze verwacht en er is amper geld. Het is dweilen met de kraan open.’

Made in Moerwijk
Ook bij de sociale onderneming Made In Moerwijk zijn de middelen schaars. De werknemers hebben een STiP-baan, een gesubsidieerde baan voor Hagenaars die al geruime tijd een bijstandsuitkering ontvangen. Denk aan klusjes in de tuin en kledingreparaties, maar ze maken ook eigen producten.

‘Lachen, zeg!’, roept wethouder De Mos bij een riem, gemaakt van een oude fietsband. Even later herhaalt hij die uitspraak bij geweven tassen van oude plastic zakjes. De makers doen een maand over 10 meter ‘stof’, zegt Donne Bax van Made In Moerwijk. ‘De productiviteit gaat op en neer, ik zie ze nog niet zo snel voor een reguliere baas werken. Maar we hebben ook een opleiding tot assistent-beveiliger, voor jongens die geen verklaring omtrent gedrag kunnen krijgen. Als je die een security-shirt aandoet, worden het andere gasten. Dan gaan ze communiceren en zijn ze niet agressief.’

Een stukje verderop wil het Roemer Visscher College ouders en buurtbewoners helpen. Hier kan je je fiets laten repareren en een viergangenmenu eten voor 11,50 euro. Volwassenen kunnen een opleiding elektrotechniek, computeren of Engels volgen. ‘Laatst schreef een vader zich in voor een cursus lassen, omdat zijn zoon dat bij ons had geleerd’, zegt Frans van Stokhem van de brede buurtschool. Maar ook hier zijn de financiën krap. ‘We breien het rond, maar het is een uitdaging.’

De school heeft de deuren altijd open, zonder poortjes of bewaking. Dat gaat goed, al gebeurt er genoeg in de wijk. ‘Daar is laatst nog een drugsdealer uit zijn huis gezet’, wijst Van Stokhem. ‘En er is een jeugdbende opgepakt. Die jongens hadden hier vast op school gezeten, maar wij hebben er gelukkig niks van gemerkt.’

Sterke schouders
‘Je hebt sterke schouders nodig om de buurt sterker te maken’, zegt wethouder De Mos even later op de fiets. ‘Succesvolle bewoners verlaten nu deze wijk, omdat er amper keus is aan aantrekkelijke koopwoningen.’ Van alle huishoudens in Moerwijk zit 41 procent onder of net boven het sociaal minimum; van alle woningen is 76 procent sociale huur. De Mos stapt af bij nieuwbouwproject Kloosterbuuren. De 118 koopwoningen liggen in vijf blokken rond een voormalig, Romeins ogend klooster. ‘Gaaf hè?’, zeg De Mos. ‘Dit is een begin. We willen in Zuidwest ook de hoogte in. Dan kan je honderd oude sociale huurwoningen slopen en tweehonderd huizen herbouwen, waarvan de helft sociaal en de andere helft koop. We hebben geen dure huizen nodig, denk aan twee ton.’

Sociologische ramp
Volgens Rene Baron, stadsdeeldirecteur van Escamp waar Moerwijk, Vrederust, Morgenstond en Bouwlust deel van uitmaken, zijn er vier V’s’ nodig: variatie, vitaliteit, verbinding en veerkracht. ‘Als we niet uitkijken, voltrekt zich onder onze ogen een sociologische ramp: het uiteenvallen van onze samenleving’, schreef hij begin dit jaar in een noodkreet op persoonlijke titel. ‘De buurtwerkers doen hun stinkende best om de boel bij elkaar te houden, maar dat is niet genoeg om van een deltaplan voor samenlevingsopbouw te spreken. Maar dat moet er wel komen, willen we een aangenaam antwoord kunnen geven op de vraag: hoe ziet onze stad er over twintig jaar uit?’

De pijnlijke ondertoon: twintig jaar geleden stelde de Haagse gemeenteraad al een ‘Herstructureringsplan voor de 21ste eeuw’ vast, met als ondertitel ‘naar een ongedeelde stad’. Maar het verschil tussen kwetsbare wijken en de rest van de stad op het gebied van opleiding, gezondheid, inkomen en veiligheid is nu groter dan twintig jaar geleden, aldus Baron.

Schimmel
En toch geeft de stadsdeeldirecteur het niet op. ‘Ik ben zo ongelofelijk trots op jullie, de pioniers’, zegt hij in de moestuin van de Marcuskerk tegen Ingrid Wiashi, Mayura Thawornpradit en buurtpastor Bettelies Westerbeek. En ook tegen Denise Rifaela, die namens de huurders bij de gemeenteraad ging inspreken om te klagen over schimmel en achterstallig onderhoud in vochtige huurwoningen. ‘Ik weet nog hoe ik de eerste keer stond te sputteren voor die microfoon’, zegt Rifaela. ‘Maar ik heb snel geleerd, want het gaat om de gezondheid van de mensen hier.’

‘Ja, jou ken ik!’, zegt wethouder De Mos, ‘dat deed je ongelofelijk goed! Je hebt hoogopgeleide wijken waar ze meteen in de pen klimmen als ze iets niet zint. En je hebt wijken die nog te weinig voor zichzelf opkomen.

REGIO DEALS: 1,3 MILJARD EURO GEVRAAGD, 200 MILJOEN BESCHIKBAAR
Voor Den Haag Zuidwest heeft het stadsbestuur 18 miljoen euro gevraagd uit het budget voor Regio Deals. Den Haag zal zelf ook 18 miljoen bijdragen. Regio Deals zijn bestemd voor een maatschappelijk vraagstuk met een sociale, ecologische of economische uitdaging. In totaal zijn er in september 88 voorstellen ingediend van 1,3 miljard euro. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland heeft dit jaar slechts 200 miljoen beschikbaar. 

Bron: de Volkskrant

Over Geloven in Moerwijk
Geloven in Moerwijk is een jonge huis-tuin-en-keuken-kerk in een wijk waar van alles gebeurt; Moerwijk! Wij willen kerk-zijn op een creatieve en praktische manier die past bij onze buurt en buren. Met elkaar willen we een positieve bijdrage leveren aan de plek waar we wonen. Dit doen we onder andere door onze BuurttuinenSamen vieringen, LED-avondenPizza-avonden, door ons vrijwilligerswerk bij de Voedselbankde Kinderwinkelhet TienerrestaurantBij Betje of Team Heeswijk, door onze sociale ondernemingen Soco Soco & de Moerwijk Coöperatie io en door op zo’n manier ons leven en geloof te delen, dat mensen uit verschillende culturen zich bij ons thuis voelen.

Missie
Als Geloven in Moerwijk vinden we het belangrijk om ons leven en geloof met elkaar en de mensen om ons heen te delen. Samen willen we een positieve bijdrage leveren aan onze buurt. We dagen elkaar en de mensen om ons heen uit om Jezus na te volgen.

Over de Pioniersplek
Geloven in Moerwijk
 is een pioniersplek van de Protestantse Kerk Nederland (PKN) in Den Haag. Pioniersplekken zijn nieuwe vormen van kerk-zijn. Kerk op een manier die past bij mensen van deze tijd. Wil je weten of Geloven in Moerwijk als kerk iets voor jou is? De beste manier om daar achter te komen, is door een keer ergens aan mee te doen.

Heb je vragen over het leven of geloven? Heb je hulp nodig? Neem dan gerust contact op met onze pastor & pionier, Bettelies Westerbeek. Een koffie-afspraak in Moerwijk is zo gemaakt (zwart zonder suiker ;-)).

Ons telefoonnummer is:          070 – 221 211 3
Algemeen emailadres is:         info@geloveninmoerwijk.nl 
Bettelies haar emailadres is:   pastor@geloveninmoerwijk.nl

 

 

Buurttuin in een achterstandswijk: ‘Hier vallen verschillen weg’

Buurttuin in een achterstandswijk: ‘Hier vallen verschillen weg’

Nav The Justice Conference 2018 met als thema ‘love thy neighbour’ verscheen onderstaand artikel over de Marcustuin in Moerwijk in EO Visie

Buurttuin in een achterstandswijk: ‘Hier vallen verschillen weg’
Iedereen kan tuinieren in buurttuin de Marcustuin

Ooit was dit gemeenteplantsoen in Moerwijk – notabene achter een kerk – een gure plek waar drugs werd gedeald. Nu is het een buurttuin. “We dachten: laten we juist zo’n plek omtoveren tot een mooie en vredige plek, om te laten zien dat we van Moerwijk houden.”

“Ik hoef al niet meer te preken, want de tuin is een preek in zichzelf,” lacht buurtpastor en kerkpionier Bettelies Westerbeek. “Door mijn geloof zie ik ook in deze tuin het koninkrijk van God: het is nooit zomaar schoffelen, nooit zomaar koffiedrinken, nooit zomaar zaaien en oogsten. Alles staat in het teken van het grotere verhaal dat God met deze wereld heeft en de relatie die Hij wil aangaan met de bewoners van Moerwijk.”

Brandnetels
“Het mooie van een tuin is dat iedereen kan meedoen. Hier vallen de verschillen tussen religies en culturen weg. Sommige mensen komen uit een land vol conflicten tussen christenen en moslims. In de Marcustuin lukt het soms wel om samen te werken. Dat je zo vrede kunt stichten, vind ik mooi. Het feit dat mensen in deze tuin iets van de liefde van God kunnen ervaren, geeft me voldoende moed om door te gaan als de brandnetels weer heel hoog staan.”

Video: Arianne Ramaker en Wouter Holtland

Geschreven door:

Geloven in Moerwijk csm_Arianne_Ramaker2_c7e89f8456 Buurttuin in een achterstandswijk: 'Hier vallen verschillen weg'

Arianne Ramaker
Redacteur
EO Visie

Over The Justice Conference ‘Love Thy Neighbour’ 2018
The Justice Conference is een spraakmakend evenement over gerechtigheid dat jouw invloed op onrecht vergroot. Sprekers en artiesten uit binnen- en buitenland nemen je mee in hun zoektocht om hun gewoontes liefdevoller en rechtvaardiger te maken. Bovendien is The Justice Conference een ideaal platform om andere rechtbrengers te ontmoeten. Op de conferentie vieren we veranderingen die we al zien, leren we van goede voorbeelden uit binnen- en buitenland en moedigen we elkaar aan om in ons eigen huis en in onze eigen omgeving aan de slag te gaan.

Het thema van The Justice Conference is dit jaar ‘Love thy neighbour’. Elkaar liefhebben is elkaar recht doen en elkaars belangen ruimte geven. Waar de liefde voor de ander de boventoon voert, verdwijnen onrecht, uitsluiting en armoede. Love; dan doe je elkaar recht, hoe onverwachts en ongemakkelijk ook. Thy neighbour; dat is iedereen die je tegenkomt, op een feestje, bij de bushalte, in de straat.

The Justice Conference bestaat uit een pre-conference op 26 oktober (op de CHE) en een hoofdprogramma op 27 oktober (in de Midden-Nederland Hallen in Barneveld). Het hoofdprogramma biedt een keur aan (internationale) sprekers en artiesten. De pre-conference is bedoeld voor wie de diepte wil zoeken en heeft een aparte track voor voorgangers/predikanten en voor ondernemers.

CA Meeting vanaf 4 Oktober 2018 ook in Moerwijk

Geloven in Moerwijk Cocaine-Anonymous-Moerwijk-Den-Haag-CA-Moerwijk-Den-Haag-Bij-Betje-MOOI-Geloven-in-Moerwijk-Hulpverlening CA Meeting vanaf 4 Oktober 2018 ook in Moerwijk

Cocaine Anonymous (CA) vanaf 4 Oktober 2018 ook in Moerwijk
Heb je een verslaving, ben je gestopt met alcohol en drugs of wil je stoppen? Je hoeft het niet alleen te doen!
 
Vanaf 4 oktober is er elke donderdag van 13-14 uur een CA Meeting Bij Betje, in de Betje Wolffstraat 181, Moerwijk – Den Haag.
 
Vraag even naar Marielle en zeg dat je voor ‘de meeting’ komt
 
Van 12-13 uur is er lunch voor als je het fijn vind om eerst even de kat uit de boom te kijken 😉

Over Cocaine Anonymous (CA)
Cocaine Anonymous (CA) is een groep van, door en voor verslaafden die bij elkaar komen om te herstellen van hun verslaving.Als …
Je denkt dat je misschien een probleem hebt met cocaïne en/of andere drugs en alcohol,
Je wilt stoppen, maar daar moeite mee hebt,
Je kunt stoppen, maar niet gestopt kunt blijven,
Dan ben je bij ons aan het juiste adres…

Als je een manier probeert te vinden om te stoppen… en gestopt te blijven, wij hebben een oplossing gevonden die voor ons werkt en misschien werkt het voor jou ook!

We zijn een groep verslaafden die bij elkaar komen om onze ervaring, kracht en hoop met elkaar te delen met als doel clean te blijven en om anderen te helpen bij het vinden van die vrijheid. Alles wat tijdens de bijeenkomsten (meetings) verteld wordt moet vertrouwelijk behandeld worden. Het enige wat je ‘moet’ doen om deel te nemen is willen stoppen en langskomen. We wisselen ook telefoonnummers uit om elkaar tussen de meetings in te ondersteunen.

In CA is iedereen gelijk. Er zijn geen professionele therapeuten en niemand ‘leidt’ de groep. Iedereen komt naar de groep omdat hij of zij een verlangen heeft om te stoppen met het gebruiken van cocaïne. Ons programma, de twaalf stappen van herstel, is met dank aan Alcoholics Anonymous van hen geleend. De ruim 75 jaar lange ervaring van AA met misbruik van verdovende middelen leert ons dat een verslaafde het best kan worden geholpen door een andere verslaafde.
Sommige van ons komen voor het eerst naar CA terwijl ze met een behandeling bezig zijn in een kliniek of met individuele psychotherapie.
Ons standpunt is: “Prima, doe wat voor jou werkt”. Wij pretenderen niet alle antwoorden te hebben. Maar de ervaring leert dat een verslaafde die probeert te herstellen bijna altijd terugvalt zonder voortdurende steun van medeverslaafden.

Nieuwkomers heten we van harte welkom bij CA met meer oprechte warmte en acceptatie dan je je misschien nu kunt voorstellen.
Want zij zijn het hart van ons programma. We hebben ons eigen clean-zijn voor een groot deel te danken aan het uitdragen van de boodschap van herstel aan mensen zoals wij. We helpen onszelf door elkaar te helpen.

Cocaine Anonymous voor Familieleden en vrienden
Cocaine Anonymous is een groep van, door en voor verslaafden die bij elkaar komen om te herstellen van hun verslaving.
Familieleden en vrienden van verslaafden kunnen contact opnemen met Co-Anon Family Groups, een speciale Groep die zich bezighoudt met zijn/haar eigen specifieke behoeften.

Voor vragen kun je contact opnemen met Neo via 06 34 196 796