Den Haag Zuidwest (en Moerwijk in het bijzonder) snakt naar aandacht. En een paar miljoen euro

Den Haag Zuidwest (en Moerwijk in het bijzonder) snakt naar aandacht. En een paar miljoen euro
Mooi interview met Stadsdeel Wethouder Richard de Mos en Stadsdeeldirecteur René Baron door  in de Volkskrant

Met tevens aan het woord een aantal Moerwijkers waaronder onze buurtpastor en pionier Bettelies Westerbeek.

Geloven in Moerwijk Richard-de-Mos-René-Baron-Moerwijk-Den-Haag-Zuid-West-aandacht-en-geld-artikel-Volkrant-Geloven-in-Moerwijk-Bettelies-Westerbeek-Marcuskerk-Marcustuin-Moerwijk-Den-Haag Den Haag Zuidwest (en Moerwijk in het bijzonder) snakt naar aandacht. En een paar miljoen euro

Den Haag Zuidwest, vier wijken met zeventigduizend inwoners, heeft dringend aandacht én geld nodig. Anders dreigt een ‘sociologische ramp’, is de noodkreet.
Moerwijk houdt intussen de moed erin met een moestuin bij de kerk.

Méér feestjes, dat kan helpen om Moerwijk uit de neerwaartse spiraal te trekken van armoede, schulden, criminaliteit en wat al niet meer. ‘Samen eten haalt eenzame ouderen uit hun isolement en brengt buren bij elkaar die soms een beetje bang voor elkaar zijn’, zegt Ingrid Wiashi, bewoner van de Haagse wijk aan het Zuiderpark. ‘Maar ja’, vult Mayura Thawornpradit aan, ‘ik schaam me dat we ze dan moeten vragen om iets te eten mee te nemen, terwijl ze zelf al niks hebben. Maar wél net een euro te veel om welkom te zijn bij de Voedselbank.’

In de moestuin achter de Marcuskerk praat een clubje vrijwilligers met wethouder Richard de Mos over Den Haag Zuidwest: Moerwijk, Vrederust, Morgenstond en Bouwlust. De namen van deze naoorlogse wijken stralen vooruitgangsgeloof en volksverheffing uit. De beroemde architect en stadsplanner Willem Dudok was er royaal met bomen en sloten. Het is nog steeds een groene stadsoase.

De problemen in Zuidwest, met zeventigduizend zielen even groot als Gouda of Almelo, zitten vooral ‘achter de voordeur’ van de portiekwoningen: armoede, schulden, radicalisering, werkloosheid, taalachterstanden, slechte gezondheid, kansarme jongeren die opgroeien in een sociaal zwakke omgeving. De mensen moeten ‘in hun kracht worden gezet’, zoals dat in hulpverlenerstaal heet. Qua intensiteit zijn de problemen hier volgens de gemeente groter dan in Rotterdam Zuid, waar al jaren een ambitieus ‘nationaal programma’ loopt voor wonen, werk en onderwijs.

Katalysator
Het Haagse college van B en W (Groep De Mos, VVD, D66 en GroenLinks) hoopt dan ook vurig op geld van het Rijk voor Zuidwest; 18 miljoen euro is er gevraagd uit het budget voor Regio Deals, bedoeld als katalysator voor economische ontwikkeling. ‘Zuidwest heeft potentie, maar veel bewoners zijn teleurgesteld’, zegt Richard de Mos tijdens een fietstochtje door Moerwijk. ‘Ze hebben al zo vaak beloftes gehoord van de gemeente of de woningcorporatie die niet zijn nagekomen.’

Zo zou Vestia verpauperde sociale huurwoningen opknappen, maar dat gebeurde niet door financiële problemen. De Mos: ‘Alle ogen zijn steeds maar gericht op het Laakkwartier en de Schilderswijk, maar dit gebied verdient ook onze zorg en aandacht.’

Tot nu toe gaat het met kleine stapjes. Zo was de omheinde moestuin achter de Marcuskerk een jaar of vier geleden nog een verwaarloosd gemeentelijk plantsoen. ‘Zeg maar gerust een gribusbende’, zegt buurtpastor Bettelies Westerbeek. Als ‘kerkpionier’ is ze aanjager van het project Geloven in Moerwijk. ‘Nu is dit een veilige ontmoetingsplaats. De vrijwilligers die in deze wijk het verschil maken, zijn zeer gedreven, maar ze branden snel op. Er wordt te veel van ze verwacht en er is amper geld. Het is dweilen met de kraan open.’

Made in Moerwijk
Ook bij de sociale onderneming Made In Moerwijk zijn de middelen schaars. De werknemers hebben een STiP-baan, een gesubsidieerde baan voor Hagenaars die al geruime tijd een bijstandsuitkering ontvangen. Denk aan klusjes in de tuin en kledingreparaties, maar ze maken ook eigen producten.

‘Lachen, zeg!’, roept wethouder De Mos bij een riem, gemaakt van een oude fietsband. Even later herhaalt hij die uitspraak bij geweven tassen van oude plastic zakjes. De makers doen een maand over 10 meter ‘stof’, zegt Donne Bax van Made In Moerwijk. ‘De productiviteit gaat op en neer, ik zie ze nog niet zo snel voor een reguliere baas werken. Maar we hebben ook een opleiding tot assistent-beveiliger, voor jongens die geen verklaring omtrent gedrag kunnen krijgen. Als je die een security-shirt aandoet, worden het andere gasten. Dan gaan ze communiceren en zijn ze niet agressief.’

Een stukje verderop wil het Roemer Visscher College ouders en buurtbewoners helpen. Hier kan je je fiets laten repareren en een viergangenmenu eten voor 11,50 euro. Volwassenen kunnen een opleiding elektrotechniek, computeren of Engels volgen. ‘Laatst schreef een vader zich in voor een cursus lassen, omdat zijn zoon dat bij ons had geleerd’, zegt Frans van Stokhem van de brede buurtschool. Maar ook hier zijn de financiën krap. ‘We breien het rond, maar het is een uitdaging.’

De school heeft de deuren altijd open, zonder poortjes of bewaking. Dat gaat goed, al gebeurt er genoeg in de wijk. ‘Daar is laatst nog een drugsdealer uit zijn huis gezet’, wijst Van Stokhem. ‘En er is een jeugdbende opgepakt. Die jongens hadden hier vast op school gezeten, maar wij hebben er gelukkig niks van gemerkt.’

Sterke schouders
‘Je hebt sterke schouders nodig om de buurt sterker te maken’, zegt wethouder De Mos even later op de fiets. ‘Succesvolle bewoners verlaten nu deze wijk, omdat er amper keus is aan aantrekkelijke koopwoningen.’ Van alle huishoudens in Moerwijk zit 41 procent onder of net boven het sociaal minimum; van alle woningen is 76 procent sociale huur. De Mos stapt af bij nieuwbouwproject Kloosterbuuren. De 118 koopwoningen liggen in vijf blokken rond een voormalig, Romeins ogend klooster. ‘Gaaf hè?’, zeg De Mos. ‘Dit is een begin. We willen in Zuidwest ook de hoogte in. Dan kan je honderd oude sociale huurwoningen slopen en tweehonderd huizen herbouwen, waarvan de helft sociaal en de andere helft koop. We hebben geen dure huizen nodig, denk aan twee ton.’

Sociologische ramp
Volgens Rene Baron, stadsdeeldirecteur van Escamp waar Moerwijk, Vrederust, Morgenstond en Bouwlust deel van uitmaken, zijn er vier V’s’ nodig: variatie, vitaliteit, verbinding en veerkracht. ‘Als we niet uitkijken, voltrekt zich onder onze ogen een sociologische ramp: het uiteenvallen van onze samenleving’, schreef hij begin dit jaar in een noodkreet op persoonlijke titel. ‘De buurtwerkers doen hun stinkende best om de boel bij elkaar te houden, maar dat is niet genoeg om van een deltaplan voor samenlevingsopbouw te spreken. Maar dat moet er wel komen, willen we een aangenaam antwoord kunnen geven op de vraag: hoe ziet onze stad er over twintig jaar uit?’

De pijnlijke ondertoon: twintig jaar geleden stelde de Haagse gemeenteraad al een ‘Herstructureringsplan voor de 21ste eeuw’ vast, met als ondertitel ‘naar een ongedeelde stad’. Maar het verschil tussen kwetsbare wijken en de rest van de stad op het gebied van opleiding, gezondheid, inkomen en veiligheid is nu groter dan twintig jaar geleden, aldus Baron.

Schimmel
En toch geeft de stadsdeeldirecteur het niet op. ‘Ik ben zo ongelofelijk trots op jullie, de pioniers’, zegt hij in de moestuin van de Marcuskerk tegen Ingrid Wiashi, Mayura Thawornpradit en buurtpastor Bettelies Westerbeek. En ook tegen Denise Rifaela, die namens de huurders bij de gemeenteraad ging inspreken om te klagen over schimmel en achterstallig onderhoud in vochtige huurwoningen. ‘Ik weet nog hoe ik de eerste keer stond te sputteren voor die microfoon’, zegt Rifaela. ‘Maar ik heb snel geleerd, want het gaat om de gezondheid van de mensen hier.’

‘Ja, jou ken ik!’, zegt wethouder De Mos, ‘dat deed je ongelofelijk goed! Je hebt hoogopgeleide wijken waar ze meteen in de pen klimmen als ze iets niet zint. En je hebt wijken die nog te weinig voor zichzelf opkomen.

REGIO DEALS: 1,3 MILJARD EURO GEVRAAGD, 200 MILJOEN BESCHIKBAAR
Voor Den Haag Zuidwest heeft het stadsbestuur 18 miljoen euro gevraagd uit het budget voor Regio Deals. Den Haag zal zelf ook 18 miljoen bijdragen. Regio Deals zijn bestemd voor een maatschappelijk vraagstuk met een sociale, ecologische of economische uitdaging. In totaal zijn er in september 88 voorstellen ingediend van 1,3 miljard euro. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland heeft dit jaar slechts 200 miljoen beschikbaar. 

Bron: de Volkskrant

Over Geloven in Moerwijk
Geloven in Moerwijk is een jonge huis-tuin-en-keuken-kerk in een wijk waar van alles gebeurt; Moerwijk! Wij willen kerk-zijn op een creatieve en praktische manier die past bij onze buurt en buren. Met elkaar willen we een positieve bijdrage leveren aan de plek waar we wonen. Dit doen we onder andere door onze BuurttuinenSamen vieringen, LED-avondenPizza-avonden, door ons vrijwilligerswerk bij de Voedselbankde Kinderwinkelhet TienerrestaurantBij Betje of Team Heeswijk, door onze sociale ondernemingen Soco Soco & de Moerwijk Coöperatie io en door op zo’n manier ons leven en geloof te delen, dat mensen uit verschillende culturen zich bij ons thuis voelen.

Missie
Als Geloven in Moerwijk vinden we het belangrijk om ons leven en geloof met elkaar en de mensen om ons heen te delen. Samen willen we een positieve bijdrage leveren aan onze buurt. We dagen elkaar en de mensen om ons heen uit om Jezus na te volgen.

Over de Pioniersplek
Geloven in Moerwijk
 is een pioniersplek van de Protestantse Kerk Nederland (PKN) in Den Haag. Pioniersplekken zijn nieuwe vormen van kerk-zijn. Kerk op een manier die past bij mensen van deze tijd. Wil je weten of Geloven in Moerwijk als kerk iets voor jou is? De beste manier om daar achter te komen, is door een keer ergens aan mee te doen.

Heb je vragen over het leven of geloven? Heb je hulp nodig? Neem dan gerust contact op met onze pastor & pionier, Bettelies Westerbeek. Een koffie-afspraak in Moerwijk is zo gemaakt (zwart zonder suiker ;-)).

Ons telefoonnummer is:          070 – 221 211 3
Algemeen emailadres is:         info@geloveninmoerwijk.nl 
Bettelies haar emailadres is:   pastor@geloveninmoerwijk.nl

 

 

Buurttuin in een achterstandswijk: ‘Hier vallen verschillen weg’

Buurttuin in een achterstandswijk: ‘Hier vallen verschillen weg’

Nav The Justice Conference 2018 met als thema ‘love thy neighbour’ verscheen onderstaand artikel over de Marcustuin in Moerwijk in EO Visie

Buurttuin in een achterstandswijk: ‘Hier vallen verschillen weg’
Iedereen kan tuinieren in buurttuin de Marcustuin

Ooit was dit gemeenteplantsoen in Moerwijk – notabene achter een kerk – een gure plek waar drugs werd gedeald. Nu is het een buurttuin. “We dachten: laten we juist zo’n plek omtoveren tot een mooie en vredige plek, om te laten zien dat we van Moerwijk houden.”

“Ik hoef al niet meer te preken, want de tuin is een preek in zichzelf,” lacht buurtpastor en kerkpionier Bettelies Westerbeek. “Door mijn geloof zie ik ook in deze tuin het koninkrijk van God: het is nooit zomaar schoffelen, nooit zomaar koffiedrinken, nooit zomaar zaaien en oogsten. Alles staat in het teken van het grotere verhaal dat God met deze wereld heeft en de relatie die Hij wil aangaan met de bewoners van Moerwijk.”

Brandnetels
“Het mooie van een tuin is dat iedereen kan meedoen. Hier vallen de verschillen tussen religies en culturen weg. Sommige mensen komen uit een land vol conflicten tussen christenen en moslims. In de Marcustuin lukt het soms wel om samen te werken. Dat je zo vrede kunt stichten, vind ik mooi. Het feit dat mensen in deze tuin iets van de liefde van God kunnen ervaren, geeft me voldoende moed om door te gaan als de brandnetels weer heel hoog staan.”

Video: Arianne Ramaker en Wouter Holtland

Geschreven door:

Geloven in Moerwijk csm_Arianne_Ramaker2_c7e89f8456 Buurttuin in een achterstandswijk: 'Hier vallen verschillen weg'

Arianne Ramaker
Redacteur
EO Visie

Over The Justice Conference ‘Love Thy Neighbour’ 2018
The Justice Conference is een spraakmakend evenement over gerechtigheid dat jouw invloed op onrecht vergroot. Sprekers en artiesten uit binnen- en buitenland nemen je mee in hun zoektocht om hun gewoontes liefdevoller en rechtvaardiger te maken. Bovendien is The Justice Conference een ideaal platform om andere rechtbrengers te ontmoeten. Op de conferentie vieren we veranderingen die we al zien, leren we van goede voorbeelden uit binnen- en buitenland en moedigen we elkaar aan om in ons eigen huis en in onze eigen omgeving aan de slag te gaan.

Het thema van The Justice Conference is dit jaar ‘Love thy neighbour’. Elkaar liefhebben is elkaar recht doen en elkaars belangen ruimte geven. Waar de liefde voor de ander de boventoon voert, verdwijnen onrecht, uitsluiting en armoede. Love; dan doe je elkaar recht, hoe onverwachts en ongemakkelijk ook. Thy neighbour; dat is iedereen die je tegenkomt, op een feestje, bij de bushalte, in de straat.

The Justice Conference bestaat uit een pre-conference op 26 oktober (op de CHE) en een hoofdprogramma op 27 oktober (in de Midden-Nederland Hallen in Barneveld). Het hoofdprogramma biedt een keur aan (internationale) sprekers en artiesten. De pre-conference is bedoeld voor wie de diepte wil zoeken en heeft een aparte track voor voorgangers/predikanten en voor ondernemers.

CA Meeting vanaf 4 Oktober 2018 ook in Moerwijk

Geloven in Moerwijk Cocaine-Anonymous-Moerwijk-Den-Haag-CA-Moerwijk-Den-Haag-Bij-Betje-MOOI-Geloven-in-Moerwijk-Hulpverlening CA Meeting vanaf 4 Oktober 2018 ook in Moerwijk

Cocaine Anonymous (CA) vanaf 4 Oktober 2018 ook in Moerwijk
Heb je een verslaving, ben je gestopt met alcohol en drugs of wil je stoppen? Je hoeft het niet alleen te doen!
 
Vanaf 4 oktober is er elke donderdag van 13-14 uur een CA Meeting Bij Betje, in de Betje Wolffstraat 181, Moerwijk – Den Haag.
 
Vraag even naar Marielle en zeg dat je voor ‘de meeting’ komt
 
Van 12-13 uur is er lunch voor als je het fijn vind om eerst even de kat uit de boom te kijken 😉

Over Cocaine Anonymous (CA)
Cocaine Anonymous (CA) is een groep van, door en voor verslaafden die bij elkaar komen om te herstellen van hun verslaving.Als …
Je denkt dat je misschien een probleem hebt met cocaïne en/of andere drugs en alcohol,
Je wilt stoppen, maar daar moeite mee hebt,
Je kunt stoppen, maar niet gestopt kunt blijven,
Dan ben je bij het juiste adres…

Als je een manier probeert te vinden om te stoppen… en gestopt te blijven, wij hebben een oplossing gevonden die voor ons werkt en misschien werkt het voor jou ook!

We zijn een groep verslaafden die bij elkaar komen om onze ervaring, kracht en hoop met elkaar te delen met als doel clean te blijven en om anderen te helpen bij het vinden van die vrijheid. Alles wat tijdens de bijeenkomsten (meetings) verteld wordt moet vertrouwelijk behandeld worden. Het enige wat je ‘moet’ doen om deel te nemen is willen stoppen en langskomen. We wisselen ook telefoonnummers uit om elkaar tussen de meetings in te ondersteunen.

In CA is iedereen gelijk. Er zijn geen professionele therapeuten en niemand ‘leidt’ de groep. Iedereen komt naar de groep omdat hij of zij een verlangen heeft om te stoppen met het gebruiken van cocaïne. Ons programma, de twaalf stappen van herstel, is met dank aan Alcoholics Anonymous van hen geleend. De ruim 75 jaar lange ervaring van AA met misbruik van verdovende middelen leert ons dat een verslaafde het best kan worden geholpen door een andere verslaafde.
Sommige van ons komen voor het eerst naar CA terwijl ze met een behandeling bezig zijn in een kliniek of met individuele psychotherapie.
Ons standpunt is: “Prima, doe wat voor jou werkt”. Wij pretenderen niet alle antwoorden te hebben. Maar de ervaring leert dat een verslaafde die probeert te herstellen bijna altijd terugvalt zonder voortdurende steun van medeverslaafden.

Nieuwkomers heten we van harte welkom bij CA met meer oprechte warmte en acceptatie dan je je misschien nu kunt voorstellen.
Want zij zijn het hart van ons programma. We hebben ons eigen clean-zijn voor een groot deel te danken aan het uitdragen van de boodschap van herstel aan mensen zoals wij. We helpen onszelf door elkaar te helpen.

Cocaine Anonymous voor Familieleden en vrienden
Cocaine Anonymous is een groep van, door en voor verslaafden die bij elkaar komen om te herstellen van hun verslaving.
Familieleden en vrienden van verslaafden kunnen contact opnemen met Co-Anon Family Groups, een speciale Groep die zich bezighoudt met zijn/haar eigen specifieke behoeften.

Voor vragen kun je contact opnemen met Edgar Neo via 06 34 196 796

Gemeenten kennen hun kerken niet – door Radboud Engbersen op Binnenlands Bestuur

Geloven in Moerwijk Logo-Binnenlands-Bestuur-Gemeenten-kennen-hun-kerken-niet-oa-over-Geloven-in-Moerwijk-Den-Haag-Pionieren-in-Moerwijk-Den-Haag-Bettelies-Westerbeek-300x77 Gemeenten kennen hun kerken niet - door Radboud Engbersen op Binnenlands Bestuur  Onlangs was ik in de Jan Luykenlaan in de Haagse naoorlogse wijk Moerwijk. Drie corporaties hebben er bezit. Dat betekent veel arme bewoners, waarvan een groot aantal met een migrantenachtergrond. In Moerwijk is lang geaarzeld met het opknappen van veel woningen, want moesten ze niet gesloopt worden?

Nu is de knop blijkbaar omgezet. Ik zag fraai gerenoveerde wooncomplexen. De karakteristieke binnentuinen van deze wijken krijgen binnenkort een opknapbeurt, zo ook andere publieke ruimten en trottoirs. Moerwijk grenst aan Het Haagse Zuiderpark waar ooit FC Den Haag, de voorganger van ADO Den Haag, speelde. Het voetbalstadion is al lang verplaatst, in de plaats daarvan ligt sinds kort een architectonisch imposant sportcomplex.

Met de fysiek-ruimtelijke investeringen lijkt het wel goed te komen in Den Haag Zuidwest, maar wordt er ook geïnvesteerd in de bewoners? Het is bekend: Nederland transformeert in de richting van een participatiesamenleving. Veel meer dan vroeger wordt gerekend op een grotere inbreng van burgers/bewoners. Zaken als zorg en omkijken naar elkaar, onderling contact, gezelligheid en ontmoeting worden meer en meer in handen gelegd van de bewoners en hun informele organisatie en netwerken.

In Moerwijk zie je iets dat op meer plaatsen zichtbaar is: de kerken spelen er op sociaal gebied een belangrijke rol. Aan de Jan Luykenlaan ligt de Marcuskerk waar een jonge predikante tal van sociale activiteiten ontplooit, o.a. in de vorm van een naast de kerk gelegen buurttuin. In een zijstraatje van de Jan Luykenlaan is ook een ‘kinderwinkel’ – ook een initiatief van de kerk – waar kinderen en tieners terecht kunnen voor allerlei activiteiten, zoals koken, huiswerk maken, muzieklessen en knutselen. In Moerwijk zien we een klassieke sociale infrastructuur verschralen en een informele religieuze infrastructuur er een tandje bijzetten op maatschappelijk gebied.

Wie de leefwereld van kwetsbare migrantengroepen binnenstapt, kan vaststellen dat de kerk voor veel van hen een belangrijke plaatst inneemt. Bedenk dat Nederland een relatief seculier eiland is in een mondiale zee van gelovigheid. De kerk staat migrantengroepen niet alleen spiritueel bij, maar juist ook maatschappelijk. Dat is niet alleen in Nederland het geval, maar ook in buurland België. De kerken vervullen daar, in de woorden van de Belgische antropoloog Blommaert, de functie van frontlijn-opvangnetwerk voor nieuwe en kwetsbare migranten. In deze kerken, vaak behuisd in winkels, ontmoeten ze niet alleen vriendelijke mensen, maar is er ook allerhande materiële hulp beschikbaar in de vorm van een logeerplek, goedkope huisraad, voedsel, kinderopvang en soms een baan. Platform31 heeft dat ook in een verkenning naar de maatschappelijke rol van religieuze organisaties voor de gemeente Rotterdam kunnen vaststellen. Veel migranten wenden zich niet tot klassieke welzijnsorganisaties, maar eerder tot kerken en religieuze organisaties met uiteenlopende vragen voor ondersteuning, zoals bij relatie- en opvoedingsproblemen, huiswerkklassen voor hun kinderen en voor administratieve en materiële hulp.

De Rotterdamse verkenning leerde dat traditionele protestantse en katholieke kerken aan het uitsterven zijn. Hun actieve ledental neemt dramatisch af, ze bestaan bij de gratie van zeventig en tachtig jaar oude vrijwilligers, en hun diaconale fondsen en armenfondsen drogen op. De jeugdige vitaliteit, concludeerden we, zit vooral bij de migrantenkern (Evangelische kerken en Pinkstergemeentekerken) en bij de moskeeën. Platform31 heeft de Rotterdamse verkenning naar de maatschappelijke rol van religieuze organisaties nu verplaatst naar de gemeente Amsterdam. Eén van de interessante ontdekkingen daar is de opkomst van jeugdige christelijke leefgemeenschappen in verschillende Amsterdamse wijken vanuit de ‘witte’ protestantse kerk. Tot de verbeelding spreekt het Kleiklooster in de Amsterdamse Bijlmer; de kleine gemeenschap brouwt ook kloosterbier. Deze gemeenschap is evenals de andere gemeenschappen wars van bekeringspraktijken, ze hebben zich in een flat in de Bijlmer genesteld omdat ze een positieve maatschappelijke rol wil vervullen voor buurtbewoners. Ook de predikante van de Haagse Marcuskerk kan je tot deze nieuwe jeugdige generatie rekenen.

Ambtenaren en gemeentebesturen hebben maar beperkt zicht op wat zich afspeelt binnen het zeer diverse palet aan kerken en moskeeën in hun gemeente. Dat komt o.a. omdat veel gemeenteambtenaren tot een generatie behoren die zich – het geldt ook voor mijzelf – in hun jeugd hebben ontworsteld aan de kerk. Van die religieuze wereld zijn ze vervreemd. Tot op zekere hoogte is het goed dat de kerken/religieuze organisaties en overheden op enige afstand van elkaar staan, maar die afstand moet niet tot onbegrip, onverschilligheid en onbekendheid leiden. Er ligt een opgave om bruggen te slaan en de kennis over de maatschappelijke rol van religieuze organisaties te actualiseren. Juist in het licht van de gewenste participatiesamenleving is het belangrijk daarover adequaat geïnformeerd te zijn.

Door Radboud Engbersen op Binnenlands Bestuur

Over Geloven in Moerwijk

Geloven in Moerwijk is een jonge huis-tuin-en-keuken-kerk in een wijk waar van alles gebeurt; Moerwijk!
Wij willen kerk-zijn op een creatieve en praktische manier die past bij onze buurt en buren. Met elkaar willen we een positieve bijdrage leveren aan de plek waar we wonen.

Dit doen we onder andere door onze Buurttuinen, Samen vieringen, LED-avonden, Pizza-avonden, door ons vrijwilligerswerk bij de Voedselbank, de Kinderwinkelhet TienerrestaurantBij Betje of Team Heeswijk en door op zo’n manier ons leven en geloof te delen, dat mensen uit verschillende culturen zich bij ons thuis voelen.

Over de Pioniersplek
Geloven in Moerwijk
 is een pioniersplek van de Protestantse Kerk Nederland (PKN) in Den Haag. Pioniersplekken zijn nieuwe vormen van kerk-zijn. Kerk op een manier die past bij mensen van deze tijd.

Mogen we ook op uw en jouw gebed, betrokkenheid en/of financiële steun rekenen?

Haagse gebedshuizen geloven in groen

Geloven in Moerwijk Geloven-in-Groen-Geloven-in-Moerwijk-Pionieren-in-Moerwijk-Den-Haag-Bettelies-Westerbeek-Pioniersplek-PKN-Haagse-gebedshuizen--300x200 Haagse gebedshuizen geloven in groen  ‘Geloven in groen’ heet het initiatief van verschillende Haagse geloofsrichtingen, om hun gebedshuizen milieuvriendelijker te maken. Tijdens een bijeenkomst in de Al-Hikmah moskee werden kennis en ervaringen uitgewisseld. ‘Duurzaamheid is geen luxe, het zit in ons geloof gebakken.’

Eind vorig jaar kwamen zo’n veertig moslims, christenen en hindoes samen in de Al-Hikmah moskee in Moerwijk om te praten over milieuvriendelijke gebedshuizen. Organisator was Initiatives of Change, een wereldwijd netwerk van mensen van verschillende levensovertuigingen met als doel zich in te zetten voor een betere wereld. De bijeenkomst was gehouden in opdracht van de gemeente Den Haag en is onderdeel van het initiatief ‘Geloven in Groen’. Daarin slaan gebedshuizen van verschillende geloven de handen ineen om onder andere CO2 te besparen.
Op enkele bijeenkomsten wisselen gelovigen ervaringen en kennis uit op het gebied van energiebeheer en tuinieren. Ze krijgen ondersteuning van adviesbureau De Verbouwwinkel, dat in 2017 bij vijftien gebedshuizen een quickscan uitvoerde om het huidige energieverbruik en mogelijkheden voor verbetering in kaart te brengen.

Overeenkomsten
De bijeenkomsten scheppen een band. Bij hun inzet voor duurzaamheid ontdekken gelovigen veel overeenkomsten: het werken met vrijwilligers, het vaak beperkte budget, een achterban die je moet zien mee te krijgen en de grootte van de gebouwen. En: de religieuze inspiratie om te zorgen voor de aarde en alles wat daarop leeft.
‘Ik was positief verrast door wat de gebedshuizen al doen’, zegt Floris Schuit van De Verbouwwinkel. ‘Mensen zijn betrokken. Ze hebben echt een doel voor ogen, ze willen een beter mens zijn en bijdragen aan een betere samenleving.’ Maar tussen willen en kunnen staat vaak het budget. ‘Daarom hebben we in onze adviezen duidelijk de investering steeds afgezet tegen de milieuwinst.’
Duurzaamheid gaat niet alleen om technische snufjes, maar ook om bewustwording, zegt bouwtechnicus Ismail Khallouki van de as-Soennah moskee. Daar worden de temperatuur en verlichting gereguleerd, en in de rituele wasruimte hangen A4-tjes die moskeegangers oproepen om zuinig te zijn met water. Khallouki: ‘In de Koran staat dat je zo min mogelijk water moet verspillen.’

Vegetarisch
Toch blijkt het niet altijd gemakkelijk anderen mee te krijgen om de daad bij het woord te voegen, merkt Klaas Bruins, diaconaal werker bij buurt- en kerkhuis Bethel. Toen ze twee van de acht maandelijkse buurtmaaltijden vegetarisch maakten, kwam er protest van de buurtbewoners. ‘Ik heb uitgelegd waarom we het doen, maar sommigen blijven nu weg.’ Bruins neemt niet alleen deel aan ‘Geloven in Groen’ om ideeën op te doen, maar ook om geïnspireerd en gemotiveerd te blijven. ‘Sommigen verwarren behoeftes met rechten. Maar we kunnen niet zomaar alles doen. Mijn geloof maakt me bewust van de verantwoordelijkheid die we hebben. Ik stel me voor hoe God naar zijn schepping kijkt. Het moet pijnlijk zijn hoe wij er mee omgaan. Ik vind het inspirerend dat iedereen hier vanuit zijn eigen achtergrond die verantwoordelijkheid voelt.’

Rentmeesterschap
Veel religieuze tradities blijken overeenkomstige ideeën te hebben over de omgang met de natuur, zoals het rentmeesterschap. De profeet Mohammed zei: ‘Als het laatste uur aanbreekt, terwijl je een jong boompje naar de aarde draagt om het te planten, ga dan door en plant het.’ Een uitspraak die ook onder christenen bekend is en Luther ooit gedaan zou hebben. Verschillende aanwezige gebedshuizen willen deze filosofie eer aan doen door voor meer groen rondom hun gebouwen te zorgen.
Groen heeft meer nut dan het vermeerderen van de biodiversiteit. Geloven in Moerwijk heeft achter de Marcuskerk een fijne buurttuin ingericht . Bettelies Westerbeek, die het tuinenproject leidt, zegt: ‘De tuin biedt een laagdrempelige manier om met elkaar in contact te komen.’
De gebedshuizen blijven met elkaar in gesprek. Zo ontstond het idee om elkaars tuinen te bezoeken en uit te wisselen over zonnepanelen. Jan Vroonland (Kerk in Actie) en Deniz Özkanli (Islamitische Stichting Nederland), die samenwerken in het netwerk ‘Groene Kerken’, lieten alvast zien dat er nog veel stappen zijn die gebedshuizen kunnen nemen, van groen beleggen tot de inkoop van de juiste bloemen. Özkanli: ‘We moeten duurzaamheid niet als extraatje of luxe zien. Het zit in ons geloof ingebakken.’

Tekst: Irene de Pous
Foto: Martine Sprangers.
Dit is een ingekorte versie van een artikel dat eerder verscheen op de website van Initiatives of Change: iofc.nl.

Over Geloven in Moerwijk
Geloven in Moerwijk is een jonge huis-tuin-en-keuken kerk in Moerwijk. Wij willen kerkzijn op een creatieve en praktische manier die past bij onze buurt en die aansprekend is voor mensen zonder christelijke achtergrond. Dit doen we onder andere door onze buurttuin, veel samen eten, praten en lachen, op zo’n manier dat mensen uit verschillende culturen zich thuis voelen.

We vinden het belangrijk om ons leven en geloof te delen met elkaar en de mensen om ons heen. Met elkaar willen we een positieve bijdrage leveren aan onze buurt. We dagen elkaar en de mensen om ons heen uit om Jezus na te volgen.

Mogen we ook op uw en jouw gebed, betrokkenheid en/of financiële steun rekenen?

Over Geloven in Groen
Vanaf september 2017 is het initiatief Geloven in Groen officieel van start gegaan bij Initiatives of Change (IofC). In opdracht van de gemeente Den Haag zet IofC zich in om hindoes, christenen en moslims via hun gebedshuizen in Den Haag met elkaar te verbinden op het thema van duurzaamheid. De gemeente Den Haag wil in 2040 klimaatneutraal zijn en steunt organisaties en bedrijven uit dezelfde sector om in duurzaamheidskringen samen te werken en ervaringen uit te wisselen. Inmiddels zijn zo’n twintig Haagse gebedshuizen actief betrokken. Ze worden hierbij ondersteund door adviesbureau De Verbouwwinkel, dat in 2017 bij vijftien gebedshuizen een quickscan uitvoerde om het huidige energieverbruik en mogelijkheden voor verbetering in kaart te brengen.Geloven in Moerwijk is met de Marcustuin, de Marcuskerk en de Mirtekerk, ėėn van de partners van dit project. Voor meer informatie zie de website van Initiatives of Change.

Handige links voor gebedshuizen

  • Klimaatfonds(link is external) (Duurzaam Den Haag)
    Zoek jij financiering voor energie besparen of voor het opwekken van duurzame energie? Op bovenstaande link vind je de basis informatie over aanvragen voor een bijdrage van het  Klimaatfonds voor CO2-reducerende maatregelen.
  • Subsidie Duurzaamheid (link is external)(gemeente Den Haag)
    Start je een duurzaam project in jouw wijk? De gemeente helpt je graag met het ontwikkelen van het project. Zo help jij ook mee om Den Haag duurzamer te maken. Tot maximaal 5000 euro voor organisatiekosten. Als er gebedshuizen zijn die een postcoderoos willen maken, vallen zij waarschijnlijk onder de voorwaarden.
  • Verbouwwinkel/ Base Consultancy(link is external): technische partij die quickscans verzorgt
    Als je vragen hebt over de quickscan, neem dan contact op met Floris Schuijt(link sends e-mail).

Netwerken en organisaties in Nederland

Schuld en vergeving – column Bettelies Westerbeek

Geloven in Moerwijk TNT-Post-Postbode-Schuld-Vergeving-Geloven-in-Moerwijk-Geloven-in-Groen-Geloven-in-Moerwijk-Pionieren-in-Moerwijk-Den-Haag-Bettelies-Westerbeek-Pioniersplek-PKN-Pionieren-in-Moerwijk-300x169 Schuld en vergeving - column Bettelies Westerbeek  Vanuit de keuken zie ik de postbode voorbij lopen. Scheef van de zware tas sjokt hij langs de deuren. Hij maakt een vermoeide indruk. In zijn tas weinig verjaardagskaarten maar vooral rekeningen, aanmaningen en brieven van incassobureaus. Hij draagt letterlijk de schuld van onze buurt op zijn schouders. De enveloppen die op de mat vallen zullen niet verwachtingsvol worden opengemaakt, vaak verdwijnen ze uit paniek en schaamte ongeopend in een la. Wat je niet ziet dat is er niet. Zorgen zijn er al genoeg.Een groot gedeelte van de mensen in onze buurt kampt met schulden. Deels als gevolg van eigen handelen, maar ook vaak door een systeem wat faalt en geen bescherming biedt aan hen die weinig geld hebben. Als je je rekening niet kunt betalen, dan krijg je een boete en daarna nog een boete. Het houdt mensen gevangen en het put onze buurt uit, we snakken hier naar een leven bevrijd van schuld en een schone lei.

Tussen de aanmaningen ook post van alle loterijen die ons land kent. Als valse messiassen brengen deze brieven hoop in het hart van de ontvanger. ‘Mocht ik winnen, dan kan ik eindelijk weer verder’. Ook welvaartsevangelisten doen het goed in onze wijk: geloof in Jezus en je problemen lossen zich vanzelf op, God wil dat jij rijk bent. Bid om een wonder!

Ons spreken over schuld en vergeving is voorzichtiger. Over Jezus die vrijheid brengt, geloof dat helpt de schaamte van armoede en schuld te doorbreken. Dat er mensen zijn die je kunt vertrouwen. Samen verheffen we onze stem tegen het onrecht van de groeiende schulden. De tas van de postbode zal er niet meteen lichter van worden. Maar steeds als iemand de moed vindt de post niet weg te stoppen in een la maar te openen, is dat wel degelijk een wonder.

Over Geloven in Moerwijk
Geloven in Moerwijk is een jonge huis-tuin-en-keuken kerk in Moerwijk. Wij willen kerkzijn op een creatieve en praktische manier die past bij onze buurt en die aansprekend is voor mensen zonder christelijke achtergrond. Dit doen we onder andere door onze buurttuin, veel samen eten, praten en lachen, op zo’n manier dat mensen uit verschillende culturen zich thuis voelen.

We vinden het belangrijk om ons leven en geloof te delen met elkaar en de mensen om ons heen. Met elkaar willen we een positieve bijdrage leveren aan onze buurt. We dagen elkaar en de mensen om ons heen uit om Jezus na te volgen.

Mogen we ook op uw en jouw gebed, betrokkenheid en/of financiële steun rekenen?